Interview met René Ottenstein - Teamleider Chauffeurs
‘In 2017 begon ik bij NE DistriService als chauffeur en dat werk heb ik altijd met veel plezier gedaan. Vóór NE DistriService had ik trouwens een horecabedrijf: 'gekke' uren waren mij al niet vreemd! Soms spring ik nog steeds bij, vooral in drukke periodes of wanneer er een chauffeur uitvalt – en ik geniet daar enorm van! Het helpt me bovendien om betrokken te blijven en echt te zien waar chauffeurs tegenaan lopen en waar de knelpunten zitten, een waardevol inzicht dat ik als ‘oud’ chauffeur kan inzetten.’
Na anderhalf jaar als chauffeur kreeg ik de kans om planner te worden, een uitdaging die ik met beide handen heb aangegrepen; het was een mooie kans om mezelf verder te ontwikkelen! Na vijf en een half jaar op de planning was ik klaar voor een volgende stap. Nu werk ik als Teamleider Chauffeurs, een nieuwe functie binnen het bedrijf die ik zelf mag vormgeven.’
‘Eigenlijk was dat vrij simpel: de kans kwam voorbij en ik zag meteen een mooie uitdaging om mezelf verder te ontwikkelen en meer te betekenen voor het team. Ik vind het belangrijk om mijn ervaring als chauffeur te gebruiken en een verbindende factor te zijn. Ik kan mij verplaatsen in wat zij dagelijks meemaken. En aanvoelen wat een situatie vraagt. De één heeft af en toe een aai over zijn bol nodig en de ander een motiverend gesprek. Door mijn jaren als planner heb ik een goede band opgebouwd met de chauffeurs en kan ik goed met ze meedenken.’
‘Het mooie aan zelf opleiden van onze chauffeurs is dat je echt een hechte band opbouwt. We investeren niet alleen in hun Code 95* en bijvoorbeeld rijbewijs C, maar ook in hun persoonlijke groei en ontwikkeling. Daardoor kennen ze het bedrijf door en door en voelen ze zich onderdeel van het team. Bovendien weten wij precies welke kwaliteiten ze in huis hebben en kunnen we ze zo inzetten dat iedereen doet waar hij goed in is én blij van wordt. Het zorgt voor meer betrokkenheid, minder verloop en gewoon een fijnere werksfeer voor iedereen – daar krijg ik echt energie van!’
* Code 95 is een aanduiding op het rijbewijs van beroepschauffeurs in de Europese Unie, die aangeeft dat zij aan de vereiste vakbekwaamheidseisen voldoen. Het is een verplicht certificaat voor beroepschauffeurs (vrachtwagen- en buschauffeurs). De Code 95-certificering bestaat uit een basiskwalificatie en een verplichte nascholing van 35 uur elke vijf jaar. Deze nascholing behandelt thema's als verkeersveiligheid, efficiënt rijden en regelgeving, wat chauffeurs helpt om veilig en professioneel hun werk te doen.
‘Jazeker. Dan kom je toch weer uit op de binding met het bedrijf – en met onze klanten!’
‘Daar kan ik kort over zijn: klantgerichtheid.’
‘In mijn nieuwe rol sta ik eigenlijk tussen de werknemers en de werkgever in en ben ik voor chauffeurs het aanspreekpunt. We leiden nieuwe chauffeurs op met een eigen mentorchauffeur. Samen doorlopen ze een onboarding en na een week inwerken gaan ze zelfstandig op pad. Om rustig te starten, krijgen ze een overzichtelijke route met wat extra ruimte. Zo voorkomen we dat ze meteen in het diepe worden gegooid. We meten (bij alle chauffeurs) prestaties zoals het percentage afgeleverd, percentage schadevrij en de tijden bij het in- en uitrijden van de poort. Daarnaast lopen we de routes na om te zien waar verbeteringen mogelijk zijn. Veel chauffeurs starten bij ons als B-chauffeur en groeien door naar BE, C of zelfs CE. Een mooie kans om zich verder te ontwikkelen! Wat ik nu binnen NE verder wil uitbouwen is die veilige en plezierige werkomgeving. Dat we elkaar met respect blijven behandelen en dat iedereen zijn steentje bijdraagt aan dit mooie bedrijf.’
‘Zeker. Chauffeurs die lang in dienst zijn mogen aan het einde van hun loopbaan weer terug op een bus, als ze willen. Geen 60 adressen per dag meer – verder houden we ons aan de regeling Zware Beroepen*, wat inhoudt dat ze maximaal 36 maanden voor de AOW datum mogen stoppen. Daar maken ze trouwens lang niet allemaal gebruik van!
Wij hebben vaak plek voor goede chauffeurs, ik nodig iedereen uit om op onze website naar de vacatures te kijken.’
* De regeling Zware Beroepen is onderdeel van het Pensioenakkoord en stelt werknemers met een ‘zwaar beroep’ in staat om maximaal 36 maanden vóór de AOW-datum te stoppen met werken. De regeling is vrijwillig.