Teamleider Chauffeurs vertelt over zijn dagelijkse praktijk

Interview met René Ottenstein - Teamleider Chauffeurs

Hoe ben je gestart bij NE DistriService?

‘In 2017 begon ik bij NE DistriService als chauffeur en dat werk heb ik altijd met veel plezier gedaan. Vóór NE DistriService had ik trouwens een horecabedrijf: 'gekke' uren waren mij al niet vreemd! Soms spring ik nog steeds bij, vooral in drukke periodes of wanneer er een chauffeur uitvalt – en ik geniet daar enorm van! Het helpt me bovendien om betrokken te blijven en echt te zien waar chauffeurs tegenaan lopen en waar de knelpunten zitten, een waardevol inzicht dat ik als ‘oud’ chauffeur kan inzetten.’

Hoe ben je doorgegroeid naar je huidige rol?

Na anderhalf jaar als chauffeur kreeg ik de kans om planner te worden, een uitdaging die ik met beide handen heb aangegrepen; het was een mooie kans om mezelf verder te ontwikkelen! Na vijf en een half jaar op de planning was ik klaar voor een volgende stap. Nu werk ik als Teamleider Chauffeurs, een nieuwe functie binnen het bedrijf die ik zelf mag vormgeven.’

Wat inspireerde jou om door te groeien binnen het bedrijf?

‘Eigenlijk was dat vrij simpel: de kans kwam voorbij en ik zag meteen een mooie uitdaging om mezelf verder te ontwikkelen en meer te betekenen voor het team. Ik vind het belangrijk om mijn ervaring als chauffeur te gebruiken en een verbindende factor te zijn. Ik kan mij verplaatsen in wat zij dagelijks meemaken. En aanvoelen wat een situatie vraagt. De één heeft af en toe een aai over zijn bol nodig en de ander een motiverend gesprek. Door mijn jaren als planner heb ik een goede band opgebouwd met de chauffeurs en kan ik goed met ze meedenken.’

Hoe heeft het bedrijf je ondersteund? 

'Ik kon mijn C-rijbewijs halen, hierdoor begrijp ik nog beter waar de jongens met de bakwagens dagelijks tegenaan lopen. Ook krijg ik de vrijheid om mijn rol als teamleider op mijn eigen manier in te vullen. Die ondersteuning vanuit het bedrijf en de ruimte om mijn eigen draai te geven aan deze rol motiveren me om elke dag het beste uit mezelf en het team te halen!'

Wat zie je als de belangrijkste voordelen van het zelf opleiden en laten doorgroeien van chauffeurs binnen NE DistriService?

‘Het mooie aan zelf opleiden van onze chauffeurs is dat je echt een hechte band opbouwt. We investeren niet alleen in hun Code 95* en bijvoorbeeld rijbewijs C, maar ook in hun persoonlijke groei en ontwikkeling. Daardoor kennen ze het bedrijf door en door en voelen ze zich onderdeel van het team. Bovendien weten wij precies welke kwaliteiten ze in huis hebben en kunnen we ze zo inzetten dat iedereen doet waar hij goed in is én blij van wordt. Het zorgt voor meer betrokkenheid, minder verloop en gewoon een fijnere werksfeer voor iedereen – daar krijg ik echt energie van!’

* Code 95 is een aanduiding op het rijbewijs van beroepschauffeurs in de Europese Unie, die aangeeft dat zij aan de vereiste vakbekwaamheidseisen voldoen. Het is een verplicht certificaat voor beroepschauffeurs (vrachtwagen- en buschauffeurs). De Code 95-certificering bestaat uit een basiskwalificatie en een verplichte nascholing van 35 uur elke vijf jaar. Deze nascholing behandelt thema's als verkeersveiligheid, efficiënt rijden en regelgeving, wat chauffeurs helpt om veilig en professioneel hun werk te doen.

Hoe draagt interne doorgroei bij aan behouden van vakkennis en ervaring binnen de organisatie?

‘Interne doorgroei is voor ons ontzettend belangrijk. Door collega’s de kans te geven om zich intern te ontwikkelen, blijven waardevolle kennis en expertise behouden, wat direct bijdraagt aan de kwaliteit van onze dienstverlening. Dat merk jij als klant direct: we staan klaar om je volledig te ontzorgen bij het logistieke proces, van begin tot eind.

Doordat we de mensen binnen de organisatie houden maken we onze beloftes waar, zoals optimale communicatie door middel van de beste digitale systemen. Medewerkers die bekend zijn met onze systemen en processen, kunnen klanten beter helpen en zorgen voor betrouwbare statusinfo. En mocht je vragen hebben? Je krijgt altijd iemand aan de lijn, en mails beantwoorden we binnen maximaal twee uur. Zo zorgen we ervoor dat jij nooit in het ongewisse blijft.

Kortom, interne doorgroei helpt ons niet alleen om kennis en ervaring te behouden, maar ook om de hoogwaardige en klantgerichte service te blijven leveren waar wij voor staan.’

Merk je dat chauffeurs die intern zijn opgeleid anders omgaan met hun werk en verantwoordelijkheden dan extern opgeleide chauffeurs?

‘Jazeker. Dan kom je toch weer uit op de binding met het bedrijf – en met onze klanten!’ 

Wat zijn de belangrijkste vaardigheden die chauffeurs ontwikkelen tijdens hun interne opleiding?

‘Daar kan ik kort over zijn: klantgerichtheid.’

Hoe hoop je zelf verder bij te dragen aan de ontwikkeling van nieuwe chauffeurs en het opleidingsproces binnen NE DistriService?

‘In mijn nieuwe rol sta ik eigenlijk tussen de werknemers en de werkgever in en ben ik voor chauffeurs het aanspreekpunt. We leiden nieuwe chauffeurs op met een eigen mentorchauffeur. Samen doorlopen ze een onboarding en na een week inwerken gaan ze zelfstandig op pad. Om rustig te starten, krijgen ze een overzichtelijke route met wat extra ruimte. Zo voorkomen we dat ze meteen in het diepe worden gegooid. We meten (bij alle chauffeurs) prestaties zoals het percentage afgeleverd, percentage schadevrij en de tijden bij het in- en uitrijden van de poort. Daarnaast lopen we de routes na om te zien waar verbeteringen mogelijk zijn. Veel chauffeurs starten bij ons als B-chauffeur en groeien door naar BE, C of zelfs CE. Een mooie kans om zich verder te ontwikkelen! Wat ik nu binnen NE verder wil uitbouwen is die veilige en plezierige werkomgeving. Dat we elkaar met respect blijven behandelen en dat iedereen zijn steentje bijdraagt aan dit mooie bedrijf.’

Een laatste vraag, René. Je spreekt vol trots over jullie mooie bedrijf. Heb je nog een voorbeeld van hoe er voor de chauffeurs gezorgd wordt?

‘Zeker. Chauffeurs die lang in dienst zijn mogen aan het einde van hun loopbaan weer terug op een bus, als ze willen. Geen 60 adressen per dag meer – verder houden we ons aan de regeling Zware Beroepen*, wat inhoudt dat ze maximaal 36 maanden voor de AOW datum mogen stoppen. Daar maken ze trouwens lang niet allemaal gebruik van!

Wij hebben vaak plek voor goede chauffeurs, ik nodig iedereen uit om op onze website naar de vacatures te kijken.’

* De regeling Zware Beroepen is onderdeel van het Pensioenakkoord en stelt werknemers met een ‘zwaar beroep’ in staat om maximaal 36 maanden vóór de AOW-datum te stoppen met werken. De regeling is vrijwillig.